Files:DescriptionFile size FormatBrowse
Fulltext0.24 MBPDF (requires Acrobat Reader)Previous
  
Authors:Sara Kärrholm: Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, Sweden
Publication title:Mediernas betydelse för skapandet av två ”deckardrottningars” varumärken
Conference:NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009
Publication type: Abstract and Fulltext
Issue:042
Article No.:037
Abstract:Under det senaste decenniet har en rad kvinnliga författare kommit att bli framgångsrika inom den svenska deckargenren. Det vanliga epitetet ”deckardrottning” vittnar om att framgången står i relation till en offentlig och medialiserad version av författarskapen; där den kvinnliga erfarenheten spelar en betydande roll. Liza Marklund och Camilla Läckberg är de två bland dessa författarskap som skapar mest uppmärksamhet i offentliga sammanhang idag. De har båda etablerat sina författarskap som ett slags varumärken; som innefattar långt mer än enbart deras litterära alster. Deras varumärken skapas framför allt genom olika typer av mediala bil-der och texter; som fungerar som ett slags komplement och ibland korrektiv till deras författarskap. Vad innebär det att vara en svensk deckardrottning i vår medialiserade samtid? Finns det någon specifik agenda som respektive författare vill uttrycka genom sin användning av olika medier; och i så fall; vilken? Och slutligen: innebär medialiseringen enbart ett ökat ut-rymme för att utrycka en sådan agenda eller medför den också begränsningar?
Language:Swedish
Year:2009
No. of pages:18
Pages:467-484
Series:Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):1650-3740
ISSN (online):1650-3686
File:http://www.ep.liu.se/ecp/042/037/ecp0942037.pdf
Available:2010-04-27
Publisher:Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet

REFERENCE TO THIS PAGE
Sara Kärrholm (2009). Mediernas betydelse för skapandet av två ”deckardrottningars” varumärken, NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009 http://www.ep.liu.se/ecp_article/index.en.aspx?issue=042;article=037 (accessed 12/18/2014)