Files:DescriptionFile size FormatBrowse
Fulltext0.13 MBPDF (requires Acrobat Reader)Previous | Next
  
Authors:Arne Engström: Linköpings universitet, Sweden
Publication title:Skolverkets förslag till mål att uppnå i matematik för årskurs 3: en empirisk analys
Conference:Att erövra världen. Grundläggande färdigheter i läsning, skrivning och matematik, 26–27 november 2007, Linköping
Publication type: Abstract and Fulltext
Issue:032
Article No.:007
Abstract:Ett flertal förändringar av skolväsendet är beslutade eller förutskickade. Bland annat har nationella mål i matematik och svenska införts även för årskurs 3. I föreliggande artikel presenteras en studie som analyserat Skolverkets förslag till mål att uppnå i matematik för årskurs 3. Förslaget har analyserats utifrån Medelsta-studiens resultat av elevers faktiska prestationer i matematik. Analysen ger vid handen att Skolverkets förslag framstår som orealistiskt om avsikten är att alla elever ska uppnå all de föreslagna målen. Den stora variationen i elevernas färdigheter och kunskaper framstår som ett grundläggande dilemma. En revidering av den gällande läroplanen framstår som nödvändig.
Language:Swedish
Year:2007
No. of pages:15
Pages:101-115
Series:Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):1650-3686
ISSN (online):1650-3740
File:http://www.ep.liu.se/ecp/032/007/ecp0832007.pdf
Available:2008-11-10
Publisher:Linköping University Electronic Press, Linköpings universitet

REFERENCE TO THIS PAGE
Arne Engström (2007). Skolverkets förslag till mål att uppnå i matematik för årskurs 3: en empirisk analys, Att erövra världen. Grundläggande färdigheter i läsning, skrivning och matematik, 26–27 november 2007, Linköping http://www.ep.liu.se/ecp_article/index.en.aspx?issue=032;article=007 (accessed 7/24/2014)