Files:DescriptionFile size FormatBrowse
Fulltext0.13 MBPDF (requires Acrobat Reader)Previous | Next
  
Authors:Camilla Björklund: Åbo Akademi, Finland
Publication title:Hållpunkter för de yngsta förskolebarnens lärande av tidig matematik
Conference:Att erövra världen. Grundläggande färdigheter i läsning; skrivning och matematik; 26–27 november 2007; Linköping
Publication type: Abstract and Fulltext
Issue:032
Article No.:005
Abstract:I mötet med omvärlden strävar barn i 1–3-årsåldern ständigt efter att skapa och kommunicera mening. De yngsta förskolbarnen möter dagligen kulturellt förmedlade matematiska begrepp; principer och strategier; som de formulerar innebörd och mening i utgående från sina egna erfarenheter. Tidigt uppfattar barnen nödvändigheten av att förstå och göra sig förstådd i samspel med andra barn och vuxna. En intressant frågeställning blir då vad det är som gör att grunden till matematisk förståelse läggs; det vill säga vad det är som gör att lärande sker; eller inte sker? En kvalitativ analys av videografiskt insamlat material från två småbarnsavdelningar fokuserar hur lärandet av grundläggande aspekter av matematik gestaltar sig i mötet med andra barn och vuxna i förskolemiljö. I analysen framträder vad barnen och de vuxna fokuserar men även hur förståelsen kan framträda och utvecklas. I artikeln diskuteras barns lärande av matematik utgående från ett autentiskt exempel från en småbarnsavdelning.
Language:Swedish
Year:2007
No. of pages:17
Pages:71-87
Series:Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):1650-3686
ISSN (online):1650-3740
File:http://www.ep.liu.se/ecp/032/005/ecp0832005.pdf
Available:2008-11-10
Publisher:Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet

REFERENCE TO THIS PAGE
Camilla Björklund (2007). Hållpunkter för de yngsta förskolebarnens lärande av tidig matematik, Att erövra världen. Grundläggande färdigheter i läsning; skrivning och matematik; 26–27 november 2007; Linköping http://www.ep.liu.se/ecp_article/index.en.aspx?issue=032;article=005 (accessed 10/25/2014)