Article | 3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar; 30 november - 1 december; Campus Norrköping; Linköpings universitet | Professionella Kompetenser i Projektkurser

Title:
Professionella Kompetenser i Projektkurser
Author:
Åsa Cajander: Institutionen f√∂r informationsteknologi, Uppsala universitet, Uppsala Mats Daniels: Institutionen f√∂r informationsteknologi, Uppsala universitet, Uppsala Helena Bernáld: Helena Bern√°ld Communications, 10 Paul Street, Corsham, Wiltshire, UK Björn Victor: Institutionen f√∂r informationsteknologi, Uppsala universitet, Uppsala
Download:
Full text (pdf)
Year:
2012
Conference:
3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar; 30 november - 1 december; Campus Norrköping; Linköpings universitet
Issue:
075
Article no.:
024
Pages:
123-128
No. of pages:
6
Publication type:
Abstract and Fulltext
Published:
2012-06-26
Series:
Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):
1650-3686
ISSN (online):
1650-3740
Publisher:
Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet


Export in BibTex, RIS or text

Professionella kompetenser är centrala för studenters utveckling; och betonas inom Bolognaprocessen samt i övergripande måldokument på många universitet. Trots detta lyser professionella kompetenser ofta med sin frånvaro inom kursplaner och kursmål. Detta beror troligen på okunskap kring hur de ska integreras i kurserna och i programmen på universitetet. I denna artikel presenteras arbete med professionella kompetenser inom en terminslång kurs; och en mindre studie av progression av professionella kompetenser i ett utbildningsprogram. Inom kursen ombads studenterna reflektera över sin förståelse av kompetenser och att välja tre att utvecklas inom under loppet av terminen. I en efterföljande reflektion fick studenterna själva bedöma sina förbättringar av deras valda kompetenser. Kartläggningen av progression inom projektkurser i ett utbildningsprogram visar att en viss progression kan påvisas; men att den inte är systematisk och kan förbättras. Slutligen diskuteras implikationer för arbete med professionella kompetenser inom kurser; samt områden för förbättring vad det gäller progression inom ett utbildningsprogram.

Keywords: Engineering education; Project courses; Professional competencies; Progression

3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar; 30 november - 1 december; Campus Norrköping; Linköpings universitet

Author:
Åsa Cajander, Mats Daniels, Helena Bernáld, Björn Victor
Title:
Professionella Kompetenser i Projektkurser
References:

[1] M. Wiggberg; "Computer Science Project Courses: Contrasting Studentsí Experiences with Teachersí Expectations;" 2010.


[2] C. Dörge; "Competencies and Skills: Filling Old Skins with New Wine;" Key Competencies in the Knowledge Society; pp. 78-89; 2010.


[3] Utbildningsdepartementet. (1993; Oktober 14).Högskoleförordningen. Available: 62.95.69.15/cgibin/ thw?%24{HTML}=sfst_lst&%24{OOHTML}=sfst_dok&%24{SNH TML}=sfst_err&%24{MAXPAGE}=26&%24{TRIPSHOW}=format%3 DTHW&%24{BASE}=SFST&%24{FORD}=FIND&%24{FREETEXT}m =&BET=1993%3A100&RUB=&ORG=&%24


[4] C. Spradling; L. K. Soh; and C. J. Ansorge; "A comprehensive survey on the status of social and professional issues in United States undergraduate computer science programs and recommendations;" Computer science education; vol. 19; pp. 137-153; 2009.


[5] B. Oliver; "Teaching Fellowship: Benchmarking partnerships for graduate employability;" Sydney; Australian Learning and Teaching Council; 2010.


[6] OECD. (2005; Oktober 15). The Definition and Selection of Key Competencies: Executive Summary. Available: https://http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.p df


[7] U. Universitet. (2007; oktober 15). Mål och strategier för Uppsala universitet. Available: http://regler.uu.se/Detaljsida/?contentId=14263


[8] T. n. f. Uppsala Universitet. (2005; Oktober 15). Definition av ingenjörsmässighet. Available: http://www.teknat.uu.se/digitalAssets/64/64129_Ingenj__r sm__ssighet.pdf


[9] C. University. (2010; Oktober 15). Curtin Graduate Attributes.


[10] M. Byram and A. Nichols; Developing intercultural competence in practice vol. 1: Multilingual Matters Ltd; 2001.


[11] H. L. Dreyfus; T. Anthanasiou; and S. E. Dreyfus; Mind over machine: The power of human intuition and expertise in the era of the computer: Simon & Schuster; 2000.


[12] M. Daniels; X. Faulkner; and I. Newman; "Open Ended Group Projects; Motivating Students and Preparing them for the;" 2002; p. 0128.


[13] M. Daniels; "The contribution of open ended group projects to international student collaborations;" ACM Inroads; vol. 1; pp. 79-84; 2010.


[14] D. A. Kolb; Experiential learning: Experience as the source of learning and development: Prentice-Hall Englewood Cliffs; NJ; 1984.


[15] A. Kolmos and H. Algreen-Ussing; "Implementing a problembased and project organized curriculum;" Das Hochschulwesen; vol. 1; pp. 15-20; 2001.


[16] J. S. Brown; A. Collins; and P. Duguid; "Situated cognition and the culture of learning;" Educational researcher; vol. 18; p. 32; 1989.


[17] S. A. Barab and T. Duffy; "From practice fields to communities ofpractice;" Theoretical foundations of learning environments; vol. 1; pp. 25-55; 2000.


[18] E. Wenger; Communities of practice: Learning; meaning; and identity: Cambridge Univ Pr; 1998.


[19] D. H. Jonassen; "Instructional design models for well-structured and III-structured problem-solving learning outcomes;" Educational Technology Research and Development; vol. 45; pp. 65-94; 1997.


[20] H. W. J. Rittel and M. M. Webber; "Dilemmas in a general theory of planning;" Policy sciences; vol. 4; pp. 155-169; 1973.


[21] D. A. Schön; The reflective practitioner: How professionals think in action: Basic books; 1983.


[22] D. A. Schön; Educating the reflective practitioner: Jossey-Bass San Francisco; 1987.


[23] A. Hauer and M. Daniels; "A learning theory perspective on running open ended group projects (OEGPs);" pp. 85-91; 2008.


[24] A. Cajander; T. Clear; and M. Daniels; "Introducing an external mentor in an international Open Ended Group Project;" 2009; pp. 1-6.


[25] A. Cajander; T. Clear; M. Daniels; J. Edlund; P. Hamrin; C. Laxer; and M. Persson; "Students analyzing their collaboration in an international Open Ended Group Project;" 2009; pp. 1-6.


[26] √Ö. Cajander; M. D. R. McDermott; and B. R. von Konsky; "Assessing Professional Skills in Engineering Education;" 2011.


[27] M. Daniels; "Developing and Assessing Professional Competencies: a Pipe Dream? - Experiences from an Open Ended Group Project Learning Environment;" Doctoral Degree; Institutionen för Informationsteknologi; Uppsala University; Uppsala; 2011.


[28] M. Daniels; √Ö. Cajander; T. Clear; and A. Pears; "Engineering education research in practice: Evolving use of open ended group projects as a pedagogical strategy for developing skills in global collaboration;" International journal of engineering education; vol. 26; pp. 795-806; 2010.


[29] C. Laxer; M. Daniels; Cajander; and M. Wollowski; "Evolution of an international collaborative student project;" 2009; pp. 111-118.


[30] J. Biggs; "Aligning teaching and assessment to curriculum objectives;" Imaginative Curriculum Project; LTSN Generic Centre; 2003.


[31] J. B. Biggs and C. Tang; Teaching for quality learning at university vol. 9: Open university press Buckingham; 1999.

3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar; 30 november - 1 december; Campus Norrköping; Linköpings universitet

Author:
Åsa Cajander, Mats Daniels, Helena Bernáld, Björn Victor
Title:
Professionella Kompetenser i Projektkurser
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment