Article | 3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar; 30 november - 1 december; Campus Norrköping; Linköpings universitet | Integrering av kemiämnen och samarbete med matematik - ett 10-års perspektiv på Chalmers största sammanhållna kurs

Title:
Integrering av kemiämnen och samarbete med matematik - ett 10-års perspektiv på Chalmers största sammanhållna kurs
Author:
Björn Åkerman: Institutionen f√∂r Kemi- och Bioteknik, Chalmers Tekniska H√∂gskola, G√∂teborg Lars Öhrström: Institutionen f√∂r Kemi- och Bioteknik, Chalmers Tekniska H√∂gskola, G√∂teborg
Download:
Full text (pdf)
Year:
2012
Conference:
3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar; 30 november - 1 december; Campus Norrköping; Linköpings universitet
Issue:
075
Article no.:
018
Pages:
85-89
No. of pages:
5
Publication type:
Abstract and Fulltext
Published:
2012-06-26
Series:
Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):
1650-3686
ISSN (online):
1650-3740
Publisher:
Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet


Som en del i den satsning p√• grundutbildningen som Chalmers Stiftelses gjorde f√∂r drygt 10 √•r sedan (‚ÄúChalmers Strategic Effort on Learning and Teaching‚ÄĚ; C-SELT) bedrevs under 2001 ett intensivt utvecklingsarbete p√• institutionen f√∂r Kemi och bioteknik f√∂r att under ht-2002 starta kursen Kemi med biokemi. Kursens √∂vergripande m√•l √§r att integrera de centrala kemi√§mnena redan fr√•n b√∂rjan av utbildningen och innebar ett helt nytt s√§tt f√∂r oss att undervisa grundl√§ggande kemi: Likheter snarare √§n skillnader mellan √§mnesomr√•dena sattes i fokus; och arbete i stora l√§rarlag och samarbete med de parallella matematik-kurserna var tv√• av huvudm√•len. Nu 10 √•r senare har vi; om inte facit; s√• i all fall mycket erfarenhet att dela med oss av. Speciellt kan vi konstatera att kursen uppskattas av studenterna och arbetss√§ttet av l√§rarna; men att det fr√•n ett kunskapsperspektiv och ett programperspektiv finns b√•de f√∂r och nackdelar.

3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar; 30 november - 1 december; Campus Norrköping; Linköpings universitet

Author:
Björn Åkerman, Lars Öhrström
Title:
Integrering av kemiämnen och samarbete med matematik - ett 10-års perspektiv på Chalmers största sammanhållna kurs
References:

[1] Does Erasing Academic Borders Mean Improving Quality? Experiences from the integration of smaller courses in different disciplines into a 11/2 semester chemistry course; L. √Ėhrstr√∂m; The Swedish National Agency for Higher Education Quality Conference; 2003; Malm√∂; http://www.hsv.se/download/18.539a949110f3d5914ec800092128/kvalit etkonferens2003_ohrstrom.pdf


[2] The Pedagogical Implications of using Matlab in an Integrated Chemistry and Maths Course; M. Christie; S. Larsson; C. Niklasson; G. Svensson; L. √Ėhrstr√∂m; International Journal of Engineering Education; 21; 683-691; 2005

3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar; 30 november - 1 december; Campus Norrköping; Linköpings universitet

Author:
Björn Åkerman, Lars Öhrström
Title:
Integrering av kemiämnen och samarbete med matematik - ett 10-års perspektiv på Chalmers största sammanhållna kurs
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment