Article | NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009 | Kreativ läsning och mediereflexivitet: ett försök till inringning av en problematik

Title:
Kreativ läsning och mediereflexivitet: ett försök till inringning av en problematik
Author:
Johan Elmfeldt: Malmö högskola, Lärarutbildningen, Sweden Magnus Persson: Malmö högskola, Lärarutbildningen, Sweden
Download:
Full text (pdf)
Year:
2009
Conference:
NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009
Issue:
042
Article no.:
019
Pages:
227-237
No. of pages:
11
Publication type:
Abstract and Fulltext
Published:
2010-04-27
Series:
Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):
1650-3686
ISSN (online):
1650-3740
Publisher:
Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet


Notions about the reception of print fiction as well as new media texts have a strong tendency to fall back upon the dichotomy between na√Įve and critical reading. It is presupposed that reception will be characterized by either the one or the other. We will try to critique this dichotomy on the basis of the hypothesis that media cultural change brings with it new and hybrid textual forms; ways of reading; and patterns of reception which not lend themselves to description in simple terms of na√Įve or critical. We make a case for the necessity of transgressing the dominant assumptions of transactional reception theory within literary studies and instead move in the direction of what we call creative reading and media-reflexivity.

NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009

Author:
Johan Elmfeldt, Magnus Persson
Title:
Kreativ läsning och mediereflexivitet: ett försök till inringning av en problematik
References:

Ang; Ien (1985). Watching Dallas. New York: Methuen.


Bennett; Tony (1990). Outside Literature. London & New York: Routledge.


Bergman; Lotta (2007). Gymnasieskolans svenskämnen (ak. avh.); Malmö: Malmö högskola.


Bolter; Jay David & Grusin; Richard (1999). Remediation. Understanding New Media. Cam-bridge MA: MIT Press.


Bolter; Jay David & Gromala; Diane (2003). Windows and Mirrors. Interaction Design; Digital Art and the Myth of Transparency. Cambridge MA: MIT Press.


Elmfeldt; Johan & Erixon; Per-Olof (2007). Skrift i rörelse. Om genrer och kommunikativ förmåga i skola och medielandskap. Stockholm/Stehag: Symposion.


Ewald; Annette (2007); Läskulturer. Lärare; elever och litteraturläsning i grundskolans mel-lanår (ak. avh). Malmö Studies in Educational Sciences No 29. Malmö: Malmö högskola; Lärarutbildningen.


Felski; Rita (2008). Uses of Literature. Malden & Oxford: Blackwell.


Forslid; Torbjörn & Olsson; Anders (2007). Hamlet eller Hamilton? Litteraturvetenskapens problem och möjligheter. Lund: Studentlitteratur.


Hayles; N. Katherine (2002). Writing Machines. Cambridge & London: The MIT Press.


Hayles; N. Katherine (2008). Electronic Literature. New Horizons for the Literary. Notre Dame: University of Notre Dame Press.


Hillis Miller; J. (2002). On Literature. London & New York: Routledge.


Hörisch; Jochen (1999). Ende der Vorstellung. Die Poesie der Medien. Frankfurt am Main: Suhrkamp.


Jenkins; Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.


Larsson; Lisbeth (1989). En annan historia. Om kvinnors läsning och svensk veckopress. Stockholm/Stehag: Symposion.


Liest√łl; Gunnar (2007). ‚ÄĚThe Dynamics of Convergence and Divergence in Digital Domains‚ÄĚ. Tanja Storstul & Dagny Stuedahl. Ambivalence towards Convergence. Digitalization and Media Change. G√∂teborg: Nordicom.


Littau; Karen (2006). Theories of Reading. Books; Bodies and Bibliomania. Cambridge: Polity Press.


Manovich; Lev (2001). The Language of New Media. Cambridge MA: The MIT Press.


McLuhan; Marshall (1964/1967). Media. Människans utbyggnader. Svensk övers. Richard Matz. Stockholm: PAN/Norstedts.


Olin-Scheller; Cristina (2006). Mellan Dante och Big Brother. En studie om gymnasieelevers textvärldar (ak. avh). Karlstad: Karlstads universitet.


Persson; Magnus (red.) (2000). Populärkulturen och skolan. Lund: Studentlitteratur.


Persson; Magnus (2004). ‚ÄĚMarknadsestetiken‚ÄĚ. Aulin-Gr√•hamn; Lena; Persson; Magnus & Thavenius; Jan; Skolan och den radikala estetiken. Lund: Studentlitteratur.


Persson; Magnus (2007). Varför läsa litteratur? Om litteraturundervisningen efter den kultu-rella vändningen. Lund: Studentlitteratur.


Radway; Janice (1984). Reading the Romance. Chapel Hill: U. of North Carolina Press.


Rosenblatt; Louise M. (1938/1995). Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa. svensk övers. 2002. Lund: Studentlitteratur.

NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009

Author:
Johan Elmfeldt, Magnus Persson
Title:
Kreativ läsning och mediereflexivitet: ett försök till inringning av en problematik
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment