Article | NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009 | Profan illumination: Adorno; drömmar; konst och utopi

Title:
Profan illumination: Adorno; drömmar; konst och utopi
Author:
Mattias Martinson: Uppsala Universitet, Sweden
Download:
Full text (pdf)
Year:
2009
Conference:
NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009
Issue:
042
Article no.:
011
Pages:
127-133
No. of pages:
7
Publication type:
Abstract and Fulltext
Published:
2010-04-27
Series:
Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):
1650-3686
ISSN (online):
1650-3740
Publisher:
Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet


Export in BibTex, RIS or text

I första delen av Noten zur Literatur finns en text kallad ”Ruckblickend auf den Surrealismus” dĂ€r Adorno mycket skissartat utvecklar en teori om det surrealistiska subjektivietens sjĂ€lv-utslĂ€ckning som analog (ej identisk) med drömmens; dĂ€r subjektet redan frĂ„n början Ă€r frĂ„nvarande. Adorno Ă€r kritisk till idĂ©n om att surrealismens kraft lĂ„g i dess drömlikhet med följd att den skulle kunna tydas psykoanalytiskt; samtidigt menar han att bĂ„de drömmen och surrealismen representerar ett sorts löfte. Resonemanget kopplas vidare till idĂ©n om en upplysningens dialektik; via en kommentar om Hegels frihetsbegrepp: subjektet förverkligar sig sjĂ€lv genom att upphĂ€va sig sjĂ€lv. Drömmen (men ocksĂ„ surrealismen) erinrar om subjektets ursprung i en intentionslös natur; medan friheten Ă€r den natur-problematik/dialektik som uppstĂ„r nĂ€r subjektet förnekar detta förhĂ„llande till naturen. Bland annat genom att vĂ€nda mig till Adornos Traumprotokolle (samt vissa andra drömreferenser bl.a. i Minima moralia och Negative Dialektik); gör jag nĂ„gra vidare undersökningar av dessa kopplingar mellan dröm och konst med syfte att sĂ€ga nĂ„got om kritisk teori och politik. Jag kommer Ă€ven att relatera diskussionen till Walter Benjamins text ”Der Surrealismus. Die letzte Momentaufnahme der europĂ€ischen Intelligenz” (1929) och det politiska begreppet ”profane Erleuchtung”.

NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009

Author:
Mattias Martinson
Title:
Profan illumination: Adorno; drömmar; konst och utopi
References:
No references available

NORLIT 2009: Codex and Code; Aesthetics; Language and Politics in an Age of Digital Media; Stockholm; August 6-9; 2009

Author:
Mattias Martinson
Title:
Profan illumination: Adorno; drömmar; konst och utopi
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment