Article | Kultur~Natur: Konferens för kulturstudier i Sverige; Conference in Sweden 15–17 June 2009 | NĂ€r hunden sjĂ€lv fĂ„r vĂ€lja: om hunden i konsumtionssamhĂ€llet frĂ„n 1950 till 2000-talets början

Title:
NÀr hunden sjÀlv fÄr vÀlja: om hunden i konsumtionssamhÀllet frÄn 1950 till 2000-talets början
Author:
Sarah Vinterlycka: Institutionen för studier av samhÀllsutveckling och kultur, Linköpings universitet, Sweden
Download:
Full text (pdf)
Year:
2009
Conference:
Kultur~Natur: Konferens för kulturstudier i Sverige; Conference in Sweden 15–17 June 2009
Issue:
040
Article no.:
024
Pages:
271-290
No. of pages:
20
Publication type:
Abstract and Fulltext
Published:
2009-10-26
Series:
Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):
1650-3686
ISSN (online):
1650-3740
Publisher:
Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet


Export in BibTex, RIS or text

De senaste Ă„ren har hundar blivit allt mer synliga i det svenska samhĂ€llet. Detta mĂ€rks inte minst i media dĂ„ det kommit flera nya mĂ„nadsmagasin och visats en mĂ€ngd TV-program rörande hundar. Dessutom har hundcafĂ©er; hundsalonger och butiker med diverse tillbehör och accessoarer för vĂ„ra fyrfota vĂ€nner dykt upp pĂ„ flera hĂ„ll; för att nĂ€mna nĂ„gra exempel. Detta paper handlar om hur hundĂ€gandet formuleras som en arena i konsumtionssamhĂ€llet genom att behov hos hundar och hundĂ€gare konstrueras. Detta studeras utifrĂ„n exemplet mat med utgĂ„ngspunkt i hur idĂ©er kring hundmat har uttryckts i reklam och redaktionellt material i hundtidskrifter frĂ„n 1950-talet fram till idag. Genom att följa hundmatens utveckling frĂ„n matrester; till etableringen av sĂ€rskild hundmat och vidare till en differentiering efter hundars egenskaper för att slutligen hamna i individuellt anpassade dieter och kosthĂ„llningar som ”functional food”; vegetarisk mat och ursprunglig föda; kan man se man hur synen pĂ„ hunden som subjekt och konsument vĂ€xer fram.

Kultur~Natur: Konferens för kulturstudier i Sverige; Conference in Sweden 15–17 June 2009

Author:
Sarah Vinterlycka
Title:
NÀr hunden sjÀlv fÄr vÀlja: om hunden i konsumtionssamhÀllet frÄn 1950 till 2000-talets början
References:
No references available

Kultur~Natur: Konferens för kulturstudier i Sverige; Conference in Sweden 15–17 June 2009

Author:
Sarah Vinterlycka
Title:
NÀr hunden sjÀlv fÄr vÀlja: om hunden i konsumtionssamhÀllet frÄn 1950 till 2000-talets början
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment