Article | Kultur~Natur: Konferens för kulturstudier i Sverige; Conference in Sweden 15–17 June 2009 | Den öppna bostaden som konsumtionsgenerator

Title:
Den öppna bostaden som konsumtionsgenerator
Author:
Maja Willén: Konstvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, Sweden
Download:
Full text (pdf)
Year:
2009
Conference:
Kultur~Natur: Konferens för kulturstudier i Sverige; Conference in Sweden 15–17 June 2009
Issue:
040
Article no.:
021
Pages:
223-233
No. of pages:
11
Publication type:
Abstract and Fulltext
Published:
2009-10-26
Series:
Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):
1650-3686
ISSN (online):
1650-3740
Publisher:
Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet


Export in BibTex, RIS or text

I slutet av 1900-talet slog bostÀder med öppen planlösning pÄ allvar igenom i Sverige och ersatte en mer funktionsseparerad bostadstyp. Med den öppna planlösningen har ett nytt sÀtt att anvÀnda bostaden vuxit fram och med detta nya konsumtionsvanor. I det öppna rummet blir mÀnniskorna som bebor bostaden samt inredningen synlig pÄ ett sÀtt som inte var fallet i den funktionsuppdelade bostaden. Köket har en central plats i den öppna ytan och fungerar bÄde som umgÀngesutrymme och som uppvisningsarena och Àr lika mycket en utsmyckningsdetalj som en funktionell arbetsplats.

I inredningsmagasin och teveprogram tar bostaden med öppen planlösning upp en viktig plats och fokus för denna text Àr pÄ konsumtionen av den idealbild av den goda bostaden som förmedlas i denna livsstilsrelaterade media; samt förestÀllningen om vilka inredningsrelaterade varor och liknande som man förvÀntas konsumera och fylla denna bostad med. Studien Àr en del av mitt avhandlingsprojekt som genomförs vid Konstvetenskapliga institutionen pÄ Stockholms universitet.

Kultur~Natur: Konferens för kulturstudier i Sverige; Conference in Sweden 15–17 June 2009

Author:
Maja Willén
Title:
Den öppna bostaden som konsumtionsgenerator
References:

Asker; Anna (2008). ”StĂ€ndig dröm att bo batter”; Svenska Dagbladet; 9 sept.


Backström; Sven och Ålund; Stig (red.) (1950). Fyrtiotalets svenska bostad; Uppsala.


Bell; David och Hollows; Joanne (2005) ”Making sense of everyday lifestyles”; I David Bell och Joanne Hollows (red.); Ordinary lifestyles. Popular media; consumption and taste; Maidenhead.


Lagerblad; Anna (2008). ”Alla fĂ„r titta in i Björns lya”; Svenska Dagbladet 10 sept.


Lagerblad; Anna (2008). ”Mitt hem Ă€r mitt jag”; Svenska Dagbladet 11 sept.


Fairclough; Norman (1995). Media discourse; London.


Giddens; Anthony (1991). Modernity and self-identity; Cambridge.


Hallemar; Dan (2006). ”Utsikt med Ă„sikt frĂ„n punkthus pĂ„ vardagsgata i stadens utkant” i Björn Sigurd (red.); Stockholm bygger 06; Stockholm.


Holliday Ruth;”Home truths?” (2005) Ordinary lifestyles. Popular media; consumption and taste. Maidenhead.
Nylander; Ola (1998). Bostaden som arkitektur; (diss.) Göteborg.


Orrskog; Lars (2005). ”Stora och smĂ„ berĂ€ttelser om svenskt stadsbyggande”; i Ola Broms Wessel; Moa Tunström och Karin Bradly (red); Bor vi i samma stad? Om stadsutveckling; mĂ„ngfald och rĂ€ttvisa; Kristandstad.


Rudberg; Eva; ”Fyrtiotalets reform- och bostadsprogram”; Svensk stadsbyggnad och bo-stadsutveckling under 1900-talet. HSB riksförbund (utgivare); Stockholm 1978;s. 23.


Sax; Ulrika (1989). Den vita staden. Hammarbyhöjden under femtio Är. Stockholm.


Shove; Elisabeth; Watson Matthew; Hand Martin och Ingram Jack (2007). The design of eve-ryday life; Oxford.


Tunström; Moa (2005). ”Staden som scen; bostad och paradox”; Bor vi i samma stad? I Ola Broms Wessel; Moa Tunström och Karin Bradly (red.); Bor vi i samma stad? Om stadsut-veckling; mĂ„ngfald och rĂ€ttvisa. Kristianstad.


Zukin; Sharon (2004). Point of purchase. How shopping changed American culture; London.


Inredningstidningar


Allt om kök och bad; nr 2 2009.


Ottosson ThĂ©rese; ”Vi vĂ„gade vĂ€lja med hjĂ€rtat”.


Ottosson ThĂ©rese; ”Lantligt med modern kĂ€nsla”.


lle interiör; nr 3 2009.


Family living; nr 3 2009.


VĂ„rt nya hem; nr 4 2009 .


”Downtown Chicago”.


VÄrt nya kök; nr 1 2009.


Jensen; Cathrine; ”Rum för estetik”.


Plaza interiör; nr 5 2009.


Elg; Sara; ”Ljus och volym gör Malmövillan magisk”.


Koivunen; Paulina och SeppĂ€nen; Sirkka (översĂ€ttare); ”En lugn hemmahamn”;


Sköna hem; nr 5 2009.


Teveprogram


Nytt lÀge; TV3; 20 april 2009.


Äntligen hemma; TV4; 28 april 2009.

Kultur~Natur: Konferens för kulturstudier i Sverige; Conference in Sweden 15–17 June 2009

Author:
Maja Willén
Title:
Den öppna bostaden som konsumtionsgenerator
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment