Article | Forskningskonferens i teknikdidaktik : Styrdokument och klassrumsverklighet i skolans teknikundervisning | En möjlig inriktning pÄ grundskolans teknikundervisning

Title:
En möjlig inriktning pÄ grundskolans teknikundervisning
Author:
Eva Blomdahl: Department of Curriculum Studies and Communication, Stockholm Institute of Education, Sweden
Download:
Full text (pdf)
Year:
2006
Conference:
Forskningskonferens i teknikdidaktik : Styrdokument och klassrumsverklighet i skolans teknikundervisning
Issue:
017
Article no.:
002
No. of pages:
15
Publication type:
Abstract and Fulltext
Published:
2006-09-04
Series:
Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):
1650-3686
ISSN (online):
1650-3740
Publisher:
Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet


Export in BibTex, RIS or text

This paper presents an attempt to articulate a philosophy of education with respect to technology. Bearing in mind Heidegger’s ideas on the essence of technology and Dewey’s philosophy of education; a notion of technology education as “technology re-presentation” is introduced. The stages: Formulating the assignment; Analysis; Construction/Visualization; Reflection/Evaluation as a process designed to generate knowledge by combining theory and practice. Technology re-presentation is based on the place e.g. the world of the pupils; their surroundings and background. The term "Place" takes a central role in technology education; in respect to the pupils actual situation and in the more limited meaning of technical systems and artifacts as subjects of study as well as study tours.

Thus I have developed a perspective on technology education based on the curriculum for technology combined with ideas from the philosophy of Heidegger and Dewey. The concepts; a model and a practical example with technology re-presentation are presented together to help the teacher work in accordance with how the overall purpose of technology as a school subject is stated in the curriculum for technology. A second aim is to contribute to a discussion of the content and practise of teaching technology.

Forskningskonferens i teknikdidaktik : Styrdokument och klassrumsverklighet i skolans teknikundervisning

Author:
Eva Blomdahl
Title:
En möjlig inriktning pÄ grundskolans teknikundervisning
References:

Blomdahl; Eva & Witold Rogala (2002). “In search of a didactic model for teaching technology in the compulsory school”; pp. 30-51. I W. Rogala & S. Selander; (red.); Technology as a challenge for school lcurricula. HLS Förlag; Stockholm.


Blomdahl; Eva (2005). ”Towards a Philosophy of Technology Education Based on Heidegger and Dewey”; pp. 103-126. I L. Lindström; (red.); Technology Education in New Perspecti ves. Research; Assessment and Curriculum Development. HLS Förlag; Stockholm.


Blomdahl; Eva (2006). Att undervisa i teknik – försök till en undervisningsfilosofi utifrĂ„n Heidegger och Dewey. Nordina; (3).


Blomdahl; Eva; Teknik i skolan. En studie av teknikundervisning för yngre skolbarn. HLS Förlag; Stockholm; (under utgivn.).


Bruner; Jerome S. (1971). PÄ vÀg mot en undervisningsteori. Gleerups Förlag; Lund.


Bruner; Jerome S. (1990). Acts of meaning. Harvard University Press; Cambridge:MA.


CETIS enkÀtundersökning (2003/2004). Uppföljning av enkÀtundersökningen Hur stÄr det till med tekniken? 1998/1999. CETIS: Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i förskola och skola; Linköpings Universitet; Linköping.


Dahlberg; Gunilla; Peter Moss & Alan Pence (2001). FrÄn kvalitet till meningsskapande. HLS Förlag; Stockholm.


Dewey; John (1910/1997). How we think. Dover Publications INC; New York.


Dewey; John (1897/1959). My Pedagogic Creed. pp. 19-32. I Dewey on Education: Selections. Teachers College Press; Columbia University; New York.


Dewey; John (1899/1959). “The School and Society”; pp. 33-90. I Dewey on Education: Selections. Teachers College Press; Columbia University; New York.


Dewey; John (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. The Free Press; Macmillan Publishing Co; New York.


Dewey; John (1997). Demokrati och Utbildning; övers. N. Sjödén. Bokförlaget Daidalos AB; Göteborg.


Fabricius; Tommy (2002). Inge Malm & Sinikka PisilÀ; Skolinspektörernas halvÄrsrapport 2001: grundskolan. Utbildningsförvaltningen; Stockholm.


Hagberg; Jan-Erik & Magnus HultĂ©n (2005). Skolans undervisning och elevers lĂ€rande i teknik – svensk forskning i internationell kontext. VetenskapsrĂ„dets rapportserie 2005:6.


Heidegger; Martinn (1974). Teknikens vÀsen och andra uppsatser; övers. R. Matz. Rabén & Sjögren; Stockholm.


Heidegger; Martin (2004). VortrÀge und AufsÀtze; 10:e utg. Klett-Cotta; Stuttgart.


Hickman; Larry A. (1990). John Dewey’s Pragmatic Technology. Indiana University Press; Bloomington.


Kress; Gunther (2003). Literacy in the New Media Age. Routledge; London & New York.


Risberg; Ola & Torsten Madsén (1997). Företag som lÀromedel. Svenska Arbetsgivareföreningen; Stockholm.


Skogh; Inga-Britt (2001). Teknikens vĂ€rld – flickors vĂ€rld. En studie av yngre flickors möte med teknik i hem och skola. HLS Förlag; Stockholm.


SÀljö; Roger (2000). LÀrande i praktiken. Prisma; Stockholm.


Teknikföretagen; Alla barn har rĂ€tt till teknikundervisning! – en rapport om teknikĂ€mnet i dagens grundskola; 2005; www.teknikforetagen.se.

Forskningskonferens i teknikdidaktik : Styrdokument och klassrumsverklighet i skolans teknikundervisning

Author:
Eva Blomdahl
Title:
En möjlig inriktning pÄ grundskolans teknikundervisning
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment