Article | Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning | Skriftlig framställning i gymnasieskolan - didaktik; process och produkt

Title:
Skriftlig framställning i gymnasieskolan - didaktik; process och produkt
Author:
Inga-Liese Sjödoff:
Download:
Full text (pdf)
Year:
1999
Conference:
Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning
Issue:
006
Article no.:
021
Pages:
241-253
No. of pages:
13
Publication type:
Abstract and Fulltext
Published:
2001-01-25
Series:
Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):
1650-3686
ISSN (online):
1650-3740
Publisher:
Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet


Export in BibTex, RIS or text

The overriding aim of my research project on the writing of tertiary college pupils is to follow the development of their written skills over a three-year period. My starting point is to be found in the conditions which different; official documents and day-to-day school work create for the pupils in the development of their writing and reading. Within this context I intend to apply a method of reading compositions which emanates from a process-oriented way of teaching writing; whereby reader response is given at several stages during the writing process itself.

In this paper I present a first study of my reading of two compositions written by two girls at the end of their first term of a vocational training programme.

My analysis is based on a holistic approach to pupils and their texts. The concepts of writing ability and writing development are described in the interplay between linguistic and non-linguistic factors. The central qualitative concepts in this initial analysis of pupil compositions are roles; frames or schemas and "relief"; which focus on the interaction between writer/pupil; reader/teacher; text creation and text.

Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning

Author:
Inga-Liese Sjödoff
Title:
Skriftlig framställning i gymnasieskolan - didaktik; process och produkt
References:

Berge; Kjell Lars; 1988: Skolestilen som genre. Med påtvungen pen. LNU/Cappelen Akademisk Forlag; Oslo.


Berge; Kjell Lars; 1994: Norsksensorernes vurderingar av eksamensbesvarelser i norsk hovedmål; allmennfaglig studieretning. Rapport nr 14 från Skrive-Puff projektet (Utveckling av skriftspråklig kompetens) Allforsk; Trondheim.


Björnsson; Carl Hugo; 1960: Uppsatsbedömning och uppsatsskrivning. Almqvist & Wiksell; Stockholm.


Dysthe; Olga; 1996: Det flerstämmiga klassrummet. Studentlitteratur; Lund.


Evensen; Lars Sigfred og Torlaug L√łkensgard Hoel (red.); 1997: Skriveteorier og skolepraksis. LNU/Cappelen Akademisk Forlag; Oslo.


Larsson; Kent; 1984: Skrivförmåga. Studier i svenskt elevspråk. Liber; Malmö.


Larsson; Kent; 1995: Den skrivande människan. Studentlitteratur; Lund.


Moslet; Inge og Lars Sigfred Evensen; 1993: Skrivepedagogisk fornying. Gyldendal AS; Oslo.


Nationella kvalitetsgranskningar 1998. Skolverkets rapport nr 160: Läs- och skrivprocessen i un dervisningen.


Skaalvik; Einar M. & Skaalvik; Sidsel; 1988: Barns selvoppfattning - skolens ansvar. Tano; Oslo.


Smidt; Jon; 1990: Lesebriller och skriveroller. Rapport nr 3 från Skrive-Puff- projektet. Allforsk; Trondheim.


Vygotsky; Lev S.; 1978: Mind in Society. The Development of Higher Psychological Processes. Mass. & London; Harvard University Press; Cambridge.


Ziehe; Thomas & Stubenrauch Herbert; 1983: Ny ungdom og usædvanlige læreprocesser. Kultu rel frisættelse og subjektivitet. Politisk revy; Viborg.

Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning

Author:
Inga-Liese Sjödoff
Title:
Skriftlig framställning i gymnasieskolan - didaktik; process och produkt
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment