Article | Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning | Skriftlig framställning i gymnasieskolan - didaktik; process och produkt

Title:
Skriftlig framställning i gymnasieskolan - didaktik; process och produkt
Author:
Inga-Liese Sjödoff:
Download:
Full text (pdf)
Year:
1999
Conference:
Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning
Issue:
006
Article no.:
021
Pages:
241-253
No. of pages:
13
Publication type:
Abstract and Fulltext
Published:
2001-01-25
Series:
Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN (print):
1650-3686
ISSN (online):
1650-3740
Publisher:
Linköping University Electronic Press; Linköpings universitet


The overriding aim of my research project on the writing of tertiary college pupils is to follow the development of their written skills over a three-year period. My starting point is to be found in the conditions which different; official documents and day-to-day school work create for the pupils in the development of their writing and reading. Within this context I intend to apply a method of reading compositions which emanates from a process-oriented way of teaching writing; whereby reader response is given at several stages during the writing process itself.

In this paper I present a first study of my reading of two compositions written by two girls at the end of their first term of a vocational training programme.

My analysis is based on a holistic approach to pupils and their texts. The concepts of writing ability and writing development are described in the interplay between linguistic and non-linguistic factors. The central qualitative concepts in this initial analysis of pupil compositions are roles; frames or schemas and "relief"; which focus on the interaction between writer/pupil; reader/teacher; text creation and text.

Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning

Author:
Inga-Liese Sjödoff
Title:
Skriftlig framställning i gymnasieskolan - didaktik; process och produkt
References:

Berge; Kjell Lars; 1988: Skolestilen som genre. Med påtvungen pen. LNU/Cappelen Akademisk Forlag; Oslo.


Berge; Kjell Lars; 1994: Norsksensorernes vurderingar av eksamensbesvarelser i norsk hovedmål; allmennfaglig studieretning. Rapport nr 14 från Skrive-Puff projektet (Utveckling av skriftspråklig kompetens) Allforsk; Trondheim.


Björnsson; Carl Hugo; 1960: Uppsatsbedömning och uppsatsskrivning. Almqvist & Wiksell; Stockholm.


Dysthe; Olga; 1996: Det flerstämmiga klassrummet. Studentlitteratur; Lund.


Evensen; Lars Sigfred og Torlaug L√łkensgard Hoel (red.); 1997: Skriveteorier og skolepraksis. LNU/Cappelen Akademisk Forlag; Oslo.


Larsson; Kent; 1984: Skrivförmåga. Studier i svenskt elevspråk. Liber; Malmö.


Larsson; Kent; 1995: Den skrivande människan. Studentlitteratur; Lund.


Moslet; Inge og Lars Sigfred Evensen; 1993: Skrivepedagogisk fornying. Gyldendal AS; Oslo.


Nationella kvalitetsgranskningar 1998. Skolverkets rapport nr 160: Läs- och skrivprocessen i un dervisningen.


Skaalvik; Einar M. & Skaalvik; Sidsel; 1988: Barns selvoppfattning - skolens ansvar. Tano; Oslo.


Smidt; Jon; 1990: Lesebriller och skriveroller. Rapport nr 3 från Skrive-Puff- projektet. Allforsk; Trondheim.


Vygotsky; Lev S.; 1978: Mind in Society. The Development of Higher Psychological Processes. Mass. & London; Harvard University Press; Cambridge.


Ziehe; Thomas & Stubenrauch Herbert; 1983: Ny ungdom og usædvanlige læreprocesser. Kultu rel frisættelse og subjektivitet. Politisk revy; Viborg.

Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning

Author:
Inga-Liese Sjödoff
Title:
Skriftlig framställning i gymnasieskolan - didaktik; process och produkt
Note: the following are taken directly from CrossRef
Citations:
No citations available at the moment