Publications for Fredrik Alm
Co-author map based on ISI articles 2007-

Keywords

ämnen timplan tid skolor självtillit schools schemat scheman resultaten pupils när lärare här grading engagemang eleverna elever beteckningar används alternativa

Journal Articles

Fredrik Alm and Gunnel Colnerud
  Teachers' Experiences of Unfair Grading
  Educational Assessment, 2015, 20(2), 132-150.

Gunnel Colnerud and Fredrik Alm
  Även lärare har varit elever
  Pedagogiska Magasinet, 2010, (3), 16-21.

Fredrik Alm and Joakim Samuelsson
  Villkor för implementering av naturvetenskap och teknik för alla, NTA
  NorDiNa: Nordic Studies in Science Education, 2009, 5(1), 89-102.

Fredrik Alm
  När läroplanens mål och innehåll blir ämnen på schemat
  Studies in Educational Policy and Educational Philosophy, 2004, 4(1), .

Chapters in Books

Fredrik Alm
  Schemats roll i en skola utan timplan
  Utan timplan: forskning och utvärdering :en antologi från Timplanedelegationen, Fritzes, 2005, 105-122.


Conference Articles

Fredrik Alm, Tomas Jungert and Robert Thornberg
  Academic commitment and self-determination among teacher students
  Congress of Nordic Educational Research Association, 2011.


Tomas Jungert, Fredrik Alm and Robert Thornberg
  Motives to become a teacher, self-efficacy and self-determination among first-year students in teacher education
  Nordic Educational Research Association Conference, 2010.


Fredrik Alm
  Mentor time; the Content and Meaning of a New Subject
  NERA,2006, 2006.


Ph.D. Theses

Fredrik Alm
  Uttryck på schemat och intryck i klassrummet: En studie av lektioner i skolor utan timplan
  2010.


  Fulltext PDF

Reports

Fredrik Alm, Tomas Jungert and Robert Thornberg
  Nyantagna lärarstudenters motiv, motivation, självtillit och akademiska engagemang
  LiU-PEK-R, 261, 2014.


  Fulltext PDF

Fredrik Alm and Joakim Samuelsson
  Utprovning av NTA i skolår 7-9. En studie av möjligheter och hinder i den vardagliga praktiken.
  2007.


Fredrik Alm
  Skolämnen och alternativen: Schemat som indikator på vad som händer i skolor utan timplan
  LiU-PEK-R / Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, 236, 2003.


  Fulltext PDF